Analisis poster Ali setan 1985 dan Kekasih Awal dan Akhir

ANALISIS POSTER KEKASIH AWAL DAN AKHIR (1993)


SIMBOL DALAM POSTER

Dalam sebuah poster, teks atau isi poster harus singkat tetapi padatdan kata akan maklumat (informasi), kemudian teks juga harus jelas untuk dibaca. Jika dilihat poster-poster yang ada akan meletakkan tulisan-tulisan pendek saja. Sebagai contoh dalam poster filem Kekasih Awal Dan Akhir. walaupun pendek namun harus padat. Oleh itu penggunaan simbol dalam menyusun maklumat tersebut hendaklah bertepatan. Pemilihan tersebut bergantung dengan tujuan poster itu sendiri. Jenis huruf juga haruslah mudah dibaca dan nampak sesuai dengan reka bentuknya.

Sebuah filem yang dipindahkan ke bentuk poster tentang sebuah percintaan iaitu (Kekasih Awal Dan Akhir).  Ilustrasinya yang meletakkan beberapa gambar watak yang terdapat dalam filem tersebut iaitu watak utama dan sampingan. Namun, gambar watak utama lebih banyak dan ditonjolkan berbanding gambar sampingan (jahat). Kedua-dua gambar tersebut secara keseluruhannya penulis cuba menjelaskan tentang hubungan kisah percintaan antara watak tersebut. Teks (tajuk) tersebut berfungsi diletakkan pada tengah bahgian bawah supaya dapat mencapai keseimbangan dalam poster tersebut serta pilihan teks tersebut kelihatan lebih romantik dan  sesuai dengan cerita filem tersebut. Saiz tulisan tersebut juga sesuai untuk menonjolkan lagi tajuknya.

Penggunaan warna lebih kepada warna gelap. Sebagai contoh latar poster tersebut hitam dan ada tambahan warna putih memberi highlight kepada gambar watak-watak dalam filem tersebut. Itu merupakan simbol mengenai kisah percintaan mereka yang pada mulanya terlihat tenang kmudiannya terdapat konflik. Percintaan mereka diuji dengan berbagai-bagai dugaan. Selain itu, gambar yang berlatarkan seperti taman itu memperlihatkan simbol kisah percintaan mereka yang romantik dan indah. Orang apabila melihat akan lebih mudah faham apa yang cuba disampaikan melalui gambar tersebut.

Ukuran gambar merupakan elemen utama dalam sebuah poster selain teks. Oleh karena itu, gambar harus menarik. Ukuran gambar watak utama lebih besar berbanding watak sampingan itu, warna hitam mendominasi, warna gelap lebih menonjol kemudian ditambah dengan gambar asli nampak lebih nyata.

Tujuan sebuah poster adalah untuk menyampaikan sebuah maklumat tertentu dengan ringkas. Oleh sebab itu, sangat penting untuk memperhatikan apakah yang ingin disampaikan oleh pembuat poster dapat ditangkap dengan mudah oleh pembaca.

Karya poster tersebut kelihatan sederhana dan tidak nampak serabut. Biasanya Poster yang sederhana itu kadang susah untuk orang faham. Namun, teks tang ditambah akan lebih seimbang dan memudahkan mereka lebih faham poster tersebut. Teks ‘KEKASIH AWAL DAN AKHIR’ itu jelas dari segi saiz dan pemilihan gayanya. Jadi ketika orang melihat sekilas mereka akan nampak tajuk tersebut dan mengaitkan dengan gambar tesebut tentang percintaan.


LATAR BELAKANG TAMPAT – TEMPAT LOKASI DAN MASA

Dalam poster Kekasih awal dan akhir latar tempat yang ditunjukkan adalah persekitaran hutan yang menunjukkan sebuah taman atau tempat pelancongan yang memperlihatkan pemandangan yang cantik dan penggunaan kuda. Justifikasi pemilihan tempat tersebut adalah untuk menarik perhatian penonton terhadap kecantikan alam semula jadi yang terdapat di Malaysia. Hal ini sekaligus, bagi mempromosikan pusat pelancongan yang menarik di Malaysia pada ketika itu dengan adanya adegan membawa kuda bersiar-siar di hutan.

Seterusnya, lokasi penghasilan filem ini juga kebanyakannya memaparkan lanskap perbandaran Malaysia terutamanya di Kuala Lumpur. Dalam filem ini menunjukkan lokasi pehentian bas, terdapatnya bas mini dan streamroll.

Latar masa yang dipaparkan dalam poster film ini menunjukkan sekitar tahun 1993 iaitu ketika tahun penayangan film ini. Hal ini dapat dilihat melalui penggunaan kostum, latar tempat dan penggunaan tatarias oleh pelakon dalam poster tersebut. Pengguaan warna turt memainkan peranan yang penting bagi memperlihatkan zaman atau masa sesebuah filem, iaitu warna pada latar poster menampakkan kurangnya penggunaan warna yang menarik. 


BUSANA DAN MAKEUP

Poster kekasih awal da akhir memaparkan penggunaan busana pada zaman ‘GQ’ iaitu singkatan daripada perkataan Gentelman Quality atau seluar jenis skinny yang mana pelakon lelakinya menggunakan seluar yang fit dibahagian kaki. Tambahan pula, dipadankan dengan pakaian zaman retro oleh pelakon lelaki yang menggunakan kemeja lengan panjang, sendat, dan ada juga besar beserta dengan kolar yang besar. Manakala busana untuk golongan wanita, mereka menggunakan pakaian zaman saloma iaitu berbentuk kembang pada bahagian bahu, ketat pada bahagian perut dan kembang pada bahagian pinggang hingga kelutut.

Selain itu, penggunaan warna pada pakaian tersebut juga sangat terhad iaitu menggunakan warna-warna yang cerah seperti dalam poster iaitu warna kuning, coklat dan warna gelap sepeti hitam atau putih.

Penampilan rambut yang ditunjukkan oleh pelakon menunjukkan zaman retro iaitu rambut afro gerbang iaitu bentuk yang kembang. Dari segi makeup, hanya menggunakan makeup yang biasa iaitu tidak terlalu cerah atau tebal.


BAHASA DAN NOMBOR

Selain itu poster filem Kekasih Awal dan Akhir (1993) dalam penggunaan jenis tulisan yang dipilih dapat ditunjukkan bahawa filem tersebut merupakan sebuah filem yang sangat romantik. Jenis tulisan yang terdapat pada poster merupakan hal utama yang memiliki kesan estetika terpenting.

Pemilihan warna putih dalam penggunaan jenis font tersebut melambangkan bahawa putih adalah warna yang bermaksud murni. Warna ini akan memberikan kesan kepada teknik penyampaian yang disampaikan dalam poster tersebut.  Warna putih yang digunakan untuk menonjolkan cerita tersebut kerana membawa kebebasan serta kedamaian. Dalam cerita filem ini merupakan kisah cinta yang suci di antara Jamal Abdilah yang memegang watak Yusman dan Sofea Jane sebagai Marlia.


WATAK DAN PERWATAKAN

Filem kekasih awal dan akhir merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan pada tahun 1993. Filem ini diterbitkan dalam bentuk filem warna. Lakonan daripada Jamal Abdillah, Sofea Jane dan ramai lagi.


ELEMEN DALAM POSTER – PERALATAN

Filem ini diarahkan oleh Zulkeflie M. Osman yang bertemakan percintaan. Pemegang watak utama dalam filem Kekasih Awal dan Akhir yang ditayangkan pada tahun 1993 ialah Jamal Abdillah sebagai  Yusman dan Sofea Jane pula sebagai Marlia. Pengarah telah menjayakan filem ini ketika zaman tersebut dan mendapat keuntungan  yang banyak. Pungutan itu juga dibantu berdasarkan poster yang digunakan. Dalam poster tersebut, sedikit sebanyak telah berkongsi tentang jalan cerita yang ingin disampaikan oleh pengarah.

          Poster filem ini menampilkan wajah-wajah pelakon dan beberapa elemen yang menjayakan filem tersebut. Dari segi penggunaan props, kuda yang digunakan oleh Yusman menjadi tarikan kepada audiens. Pada ketika itu, menunggang kuda merupakan aktiviti yang sangat menarik. Bukan sahaja aktiviti yang beralunkan keseronokan malahan dijadikan sebagai aktiviti kesukanan. Namun begitu, menunggang kuda kebanyakan diceritakan dalam golongan elit sahaja. Walaupun Marlia bukanlah berasal dari golongan tersebut, tetapi dia berjaya menipu Yusman dan mengaku dirinya sebagai anak orang kaya.

          Selain itu, kuda juga menjadi tarikan penonton untuk menyaksikan filem tersebut. Hal ini disebabkan dalam kalangan audiens yang hadir bukan sahaja ingin melihat olahan jalan cerita filem Kekasih Awal dan Akhir, malahan ada segelintir penonton timbul perasaan ingin tahu apakah peranan kuda tersebut. oleh hal yang demikian, untuk menjawab soalan yang timbul dalam fikiran, individu terbabit telah mengambil keputusan untuk menonton sendiri filem itu.

Di samping itu, elemen yang digunakan dalam filem dan telah ditonjolkan di dalam poster seperti lokasi penggambaran. Pada ketika itu, Kuala Lumpur belum diwarnai pelbagai lampu neon dan kaca televisyen yang bersaiz gergasi di kawasan tersebut. situasi ini secara tidak langsung menggamit memori terutama masyarakat yang hidup dalam lingkungan zaman tahun 90-an. Bagi generasi yang tidak berpeluang melihat suasana tersebut, mereka dapat melihat melalui filem ini. Dapat dilihat bahawa zaman itu menjadi tarikan audiens pada masa kini.

Sehubungan dengan itu, pelbagai lokasi yang menarik telah dipertunjukkan dalam filem Kekasih Awal dan Akhir. Elemen ini juga dapat menarik minat penonton untuk melihat filem tersebut. Alam yang kaya dengan kehijauan bumi Tuhan dan suasana yang mendamaikan yang ditonjolkan dalam poster ini telah memperngaruhi audiens. Para penonton datang dan ingin melihat lokasi penggambaran tersebut serta dapat menanam perasaan cinta akan alam sekitar. Jika pokok-pokok itu ditebang dan dijadikan suatu perkara yang menjadi kepentingan sendiri tidak mustahil keindahan dan kesegaran alam sekitar tidak dapat dirasai oleh generasi akan datang. 

  
ANALISIS POSTER ALI SETAN (1985)


SIMBOL DALAM POSTER

Poster banyak dijadikan sebagai media untuk menyampaikan sesuatu, baik itu berupa informasi, alat propaganda, kempen, dan sebagainya. Poster tersebut mendeskripsikan tentan percintaan antara kedua-dua pasangan tersebut yang masih lagi belajar di universiti. Lelaki tersebut merupakan seorang yang terkenal dengan sikapnya yang nakal dan santai. Dalam poster tersebut simbol atau bentuk hati divisualisasikan dengan kedua orang pasangan yang berada didalam bentuk hati tersebut, sebagai latar menggambarkan sebuah percintaan yang romantis antara kedua-dua pasangan tersebut.

Poster tersebut menggunakan background warna dan bentuk hati dan terdapat sebiji motor yang digunakan. Maksudnya adalah menyampaikan kisah percintaan mereka itu sangat indah dan diindahkan serta dilakukan dengan aktiviti yang lasak. Gambar motor (simbol) yang ditunggangnya itu merupakan kenderaan yang selalu diguna untuk kekasih tersebut menjalani kisah percintaan mereka.

Gambar watak lelaki dalam poster tersebut dengan tangannya pada dagu wanita tersebut mengambarkan keinginan lelaki tersebut dengan wanita itu, malah dari sisi lainnya pula lelaki tersebut divisualisasikan dengan cara tangannya itu adalah sebagai tanda yang sikapnya itu suka mengacau wanita. Tulisan dalam poster tersebut adalah didominasi oleh warna merah dengan pilihan huruf yang ditebalkan dan sengaja ditimbulkan dari gambar lainnya seolah-olah menegaskan maksud dari isi yang cuba disampaikan kepada para penonton dalam poster tersebut.

Unsur-unsur visual yang ditampilkan dalam poster tersebut meliputi titik yang mempunyai kepadatan yang membentuk garis juga menonjolkan bentuk dalam gambar pada poster tersebut. Sedangkan unsur ruang pada gambar diatas, lebih terarah pada kewujudan tiga dimensi sehingga gambar tersebut terlihat timbul dan nyata.

Untuk unsur visual warna pula gambar pada poster tersebut telah mencakupi pencahayaan yang baik dan sangat menarik apabila dilihat., Hal ini kerana penggunaan warna-warna yang jelas dan terang pada poster tersebut agar mata yang melihat terasa tidak bosan. Itu dapat mengisi gambar tersebut didalam poster .Untuk unsur visual tekstur gambar tersebut, mengunakan tekstur nyata karena ada kesamaan antara hasil raba dan penglihatan.

Secara  keseluruhannya, gambar pada poster tersebut memiliki cara peletakan yang sangat baik dengan gambar-gambar watak tersebut pada umumnya. Dengan itu setelah dilhat secara keseluruhan peletakan gambar tersebut didominasikan oleh gambar watak-watak tersebut dengan gayanya yang mengambarkan perwatakan mereka serta kisah percintaanya dalam filem tersebut. Hal ini kerana gambar tersebut memang menjadi titik berat dan inti daripada yang cuba disampaikan oleh filem itu. Selain mengandung prinsip komposisi kesatuan juga keseimbangan, gambar tersebut juga mengandung prinsip komposisi kontras. Prinsip komposisi kontras tersebut divisualisasikan melalui tulisan yang berbunyi “AKU TIDAK BERNIAT MENCURI DIARIMU, AKU HANYA MENCURI HATIMU” juga gambar lelaki tersebut umpama mencuit wanita itu. Komposisi kontras tersebut dimaksudkan agar gambar tidak terlalu monoton. Prinsip komposisi fokus pada gambar tersebut adalah terletak pada kedua-dua watak tersebut yang berlatarkan bentu hati. Akhir sekali, komposisi peletakan  gambar tersebut sudah cukup baik. Itu terlihat dari ukuran juga tatacara letak gambar yang menjadikan gambar tersebut harmonis dan romantik.


LATAR BELAKANG TAMPAT – TEMPAT LOKASI DAN MASA

Dalam poster filem Ali Setan 1985, menunjukkan latar tempat di Kolej atau universiti, dimana pertemuan kali pertama mereka yang merupakan tempat mereka melanjutkan pelajaran. Perkenalan mereka bermula apabila Ali sering mengusik pelajar-pelajar lain dan menjadikan Asmidar sebagai mangsanya. Perkenalan yang dimulai dengan permusuhan itu, akhirnya berubah kepada perasaan suka antara satu sama lain.

Lokasi penggambaran filem ini, 98 peratus telah dilakukan di Pulau pinang iaitu bertempat di USM. Selain itu, Kuala Lumpur turut menjadi lokasi penghasilan filem Ali Setan.

Masa yang ditunjukkan melalui filem ini adalah sekitar tahun penghasilan filem ini iaitu 1985. Hal ini kerana, poster tersebut menampakkan, penggunaan warna yang sangat terhad iaitu hanya menggunkan warna hitam dan putih. Seterusnya, dalam poster ini juga menunjukkan zaman persekolahan anak remaja yang hanya memikirkan keseronokan dialam persekolahan. Perkara ini dapat dilihat melalui adegan Ali dengan Asmirah menaiki motosikal.


BUSANA  DAN MAKE-UP

Poster filem Ali setan pula, juga menggunakan busana zaman retro iaitu penggunaan kemeja dan kolar yang besar. Selain itu, mereka turut menggunakan pakaian biasa seperti t-shirt, yang ditunjukkan dalam poster. Seluar yang digunakan kebanyakannya adalah fesyen jenis cutting biasa iaitu berbentuk lurus dari bahagian atas hingga hujung buku lali. Pakaian yang digunakan oleh pelakon perempuan pula, tidak menggunakan pakaian zaman saloma yang kembang pada bahagian bahu. Tetapi, mereka menggunakan t-shirt, blouse, dan baju kurung kebaya.

Penampilan rambut yang ditonjolkan dalam poster ini, menunjukkan gaya rambut yang kembang oleh golongan pelakon wanita. Begitu juga bagi pelakon lelaki mereka turut  menggunakan gaya rambut afro gerbang dan bukan gaya rambut flat top, bukan gaya belah tengah.


BAHASA DAN NOMBOR

Bahasa dan nombor yang diletakkan dalam poster merupakan sesuatu aspek yang penting dalam pemasaran. Pemilihan yang tepat dalam penggunaan bahasa dan nombor akan memberi respon terhadap nilai pandangan seseorang kepada objek yang terdapat pada poster filem tersebut. Hal ini menunjukkan bahawa setiap yang terdapat pada poster akan memainkan peranan masing-masing untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca.

Penggunaan bahasa dan nombor yang diletakkan dalam poster filem Ali Setan (1985) sesuai dengan cerita komedi. Tulisan ini dapat memainkan peranan sama ada sebuah filem itu komedi, romantik, seram dan sebagainya. Hal ini kerana filem yang berunsurkan romantik dan komedi telah memilih jenis tulisan tersebut yang membawa maksud komedi. Tulisan yang dipilih untuk menonjolkan tajuk tersebut dapat menunjukkan kepada penonton tentang cerita filem tersebut. Sais tulisan yang besar dapat menonjolkan watak terhadap cerita filem tersebut.

Pemilihan warna dalam sesebuah poster akan memainkan peranan dalam menyampaikan sesebuah  poster. Pemilihan warna yang digunakan seperti warna merah menunjukkan filem itu berunsurkan kekerasan atau peperangan. Walau bagaimanapun pemilihan warna merah dapat dikategorikan sebagai ghairah, cinta dan romantik. Warna merah merupakan warna yang melambangkan hati iaitu kisah dalam percintaan antara Ali (Azmil Mustapha) dan Asmidar (Fauziah Ahmad Daud).


WATAK DAN PERWATAKAN

Nama sebenar  Mohd Azmil Mustapha dan Azmil Mustapha merupakan nama glamor bagi beliau. Beliau di lahirkan pada 1 Ajnuari 1953 di Pock Dickson, Negeri Sembilan. Filem yang melonjakkan nama beliau adalah Ali Setan (1985) gandingan berlakon dengan Fauziah Ahmad Daud. Dalam Filem Ali Setan (1985) beliau merupakan pemegang watak utama dalam fikem tersebut sebagai Ali dan Fauziah  Ahmad Daud sebagai pemegang watak Asmidar. Jenis cerita ini ialah romantic/komedi.

Watak merupakan sesuatu perilaku, baik manusia mahupun makhluk lain seperti haiwan, tumbuhan dan sebagainya. Watak memainkan peranan dalam perkembangan tema dan persoalan dan plot melalui aksi, tindakan, dialog dan konflik. Manakala, perwatakan pula ialah ciri-ciri yang ditonjolkan melalui pelakuan watak. Perwatakan dapat dilihat melalui ciri yang terdapat dalam diri seseorang atau pun bergantung dengan watak yang diberi dan jenis perwatakannya. Contohnya paras rupa, tingkah laku, perasaan sikap dan pemikiran.

Melalui poster filem Ali Setan, memperlihatkan ekspresi wajah yang memegang watak utama iaitu Ali dan Asmidar menunjukkan keromantikannya melalui poster untuk menyampaikan bahawa cerita Ali Setan ini bergenre romantik. Jika di lihat jalan ceritanya, Ali seorang lelaki yang nakal dan suka mengusik perempuan terutamanya Asmidar. Sehingga Asmidar benci kepadanya. Lama kelamaanny benci itu bertukar menjadi cinta. Ekspresi wajah yang ditonjolkan dalam poster filem Ali setan memperlihatkan kemesraan mereka dan tiada sedikit pun yang dilihat kekonflikan dalam hubungan mereka. Dalam poster Filem Ali Setan menonjolkan watak utama dan disebalik gambar mereka itu tersirat. Meletakkan gambar Ali dan Asmidar yang kononnya bahagia dalam bercinta dan sangat romantik

Azmil Mustapha dan Fauziah Ahmad Daud menonjol di bahagian poster filem. Azmil sebagai Ali dan Fauziah sebagai Asmidar dalam filem Ali Setan. Gambar mereka, penonton akan berimaginasi dengan keromantikan mereka dan dengan cara ini untuk menarik perhatian. Tanpa banyak berkata-kata, poster filem Ali Setan menjelaskan bahawa filem yang di bintangi oleh Azmil Mustapha dengan Fauziah Ahmad Daud , beserta dengan barisan pelakon yang lain ini berkisahkan tentang keromantikan dalam percintaan. Poster tersebut menunjukkan Ali memegang bahu Asmidar sambil memandangnya. Selain itu, mereka melihatkan kemesraan dengan menaiki motor. Ekpresi wajah Ali yang tersenyum lebar dan ia menyenangkan menunjukkan kebahagiaan mereka dan Asmidar dibonceng olehnya sambil memeluk Ali.

          Ekpresi wajah yang berdiri di sebelah kiri dan kanan poster filem itu, yang memakai cermin mata hitam dan kedua-dua tangannya dimasukkan dalam poket seluar. Senyumanan yang sinis diperlihatkan, berbeza pula dengan watak yang berdiri sebelah kiri poster, ekpresi wajahnya yang sangat serius. Nampak ganas  dengan misainya yang tebal.


ELEMEN DALAM POSTER - PERALATAN

Setiap poster yang ditonjolkan dalam pembikinan filem memainkan peranan yang sangat penting. Hal ini kerana, poster merupakan gambaran pertama bagi memperkenalkan kepada audiens. Bukan itu sahaja, poster juga turut menjadi sumber tarikan penonton untuk melihat filem tersebut. tambahan lagi, pada masa dahulu, poster yang berkaitan filem-filem sedang hangat di pasaran menjadi buruan peminatnya. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa peranan poster memberi sumbangan besar bagi menjayakan sesebuah filem yang dihasilkan.

          Sehubungan dengan itu, rekaletak dalam poster seharusnya diperincikan. Perkara ini bagi memudahkan audiens untuk memahami tema yang ingin disampaikan berdasarkan poster tersebut. Disebabkan itu, peralatan yang digunakan dalam filem ini juga haruslah diketengahkan bagi membantu lagi keberhasilan poster supaya dapat memujuk penonton untuk menonton filem berkenaan. Sebagai contoh, filem Ali Setan pada tahun 1985 yang diarahkan oleh Tan Sri Jins Shamsuddin telah menampilkan dalam poster filem Ali Setan yang membantu dalam menjayakan filem ini. Antara peralatan yang ditampilkan ialah motor. Motor tersebut merupakan motor Ali iaitu hero dalam cerita tersebut.

          Mereka menggunakan motor sebagai props yang membantu Ali membawa Asmidar bersiar-siar sekitar Pulau Pinang. Sebelum itu, Ali sering menganggu Asmidar ketika berada di universiti. Memandangkan Asmidar adalah pelajar tahun satu, maka Ali dengan sesuka hati membuat perkara yang tidak disukai oleh Asmidar. Namun, tanpa disedari Asmidar telah jatuh cinta kepada Ali. Maka, ketika mereka sedang rapat dan saling mengenal antara satu dengan yang lain, motor merupakan aset yang penting untuk mereka bergerak ke mana sahaja. Secara tidak langsung, penggambaran ketika bersiar-siar menggunakan motor telah mempromosikan lokasi penggambaran tersebut. dapat dilihat bahawa, props bukan sahaja menyumbang kepada kepentingan filem tersebut, malahan telah memperkenalkan lokasi-lokasi yang menawan hati penonton untuk pergi dan menikmati sendiri suasana tersebut.

          Selain itu, motor juga digunakan dalam filem Ali Setan ini untuk menarik minat penonton yang gemar tentang jenis-jenis motor. Dalam filem ini juga, motor dapat mencuri pandangan audiens lelaki. Secara amnya, audiens dalam kalangan lelaki kebanyakan kurang minat tentang jalan cerita yang bertemakan cinta. Oleh yang demikian, langkah lain  telah diambil iaitu mengetengahkan motor. Dapat dikatakan bahawa, reka letak motor dalam poster filem Ali Setan menyebabkan audiens lelaki turut meminati filem tersebut.

          Seterusnya, elemen penting dalam menghasilkan poster filem Ali Setan arahan Tan Sri Jins Shamsudin telah menggunakan perlambangan hati. Perlambangan ini menjadi gambaran awal tentang tema yang ingin disampaikan oleh pengarah. Kebanyakan audiens dapat memahami tanpa memikirkan secara kritis. Kita sedia maklum bahawa perlambangan hati membawa maksud unsur percintaan dalam sesebuah karya perfileman. Elemen ini selalunya berhasil untuk menarik minat penonton yang sedang dilamun cinta. Secara khususnya, perlambangan tersebut menggambarkan perasaan watak yang dipegang oleh kedua-dua hero dan heroin yang jatuh cinta. Hal ini dapat dilihat lagi apabila kedua gambar watak diletakkan dalam perlambangan hati di poster filem Ali Setan.






















Comments

Popular Posts